Ενημερώνομαι - Διεκδικώ - Αντιστέκομαι - Καταγγέλω -- Έτσι θα προστατευτεί ο Καταναλωτής!

 Συνέντευξη από τον κ. Βασίλη Λύγκα (Πρόεδρος Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών Αττικής)

Γράφει η Κωνσταντίνα Μπαλάσκα, Χημικός

   

Το Καταναλωτικό Κίνημα στη χώρα μας έχει μακρά ιστορία και φυσικά στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία έχει κάθε λόγο να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή. Ωστόσο, χρειάζεται πολύς αγώνας για να γίνει κατανοητό σε όλο το καταναλωτικό κοινό ότι είναι προς το συμφέρον του να δράσει συντονισμένα για να υπάρξουν αποτελέσματα.  Ανοίγουμε ένα παράθυρο συνομιλίας με τις καταναλωτικές οργανώσεις, για τις οποίες πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητη η μεταξύ τους συνεργασία αλλά και το «άνοιγμά» τους στο πλατύ κοινό. Με μία εφ’ όλης της ύλης αποκλειστική συνέντευξη του κ. Βασίλη Λύγκα, προέδρου του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών Αττικής, αγγίζουμε θέματα που ενδιαφέρουν τον Έλληνα καταναλωτή, για την οικονομική κρίση αλλά και την συμπεριφορά μας στα νέα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα.

 

  • Κ. Λύγκα, πότε ιδρύθηκε αυτή η μη κυβερνητική οργάνωση και τι σκοπό έχει;

     «Το Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών ιδρύθηκε το Σεπτέμβριο του 2004 και ο σκοπός του είναι βασικά η προστασία του καταναλωτή. Ουσιαστικά η φιλοσοφία μας συμπυκνώνεται σε 4 λέξεις: Ενημερώνομαι – Διεκδικώ – Αντιστέκομαι – Καταγγέλλω. Ενημερώνουμε τον καταναλωτή για επικίνδυνα και ελαττωματικά προϊόντα, κάνουμε ρεπορτάζ για την ακρίβεια, δίνουμε συμβουλές στον καταναλωτή. Επίσης παρεμβαίνουμε στην αγορά, όποτε είναι αναγκαίο και εκπαιδεύουμε με σεμινάρια και ημερίδες σε σχολεία και όχι μόνο. Προσπαθούμε, με λίγα λόγια, να βάλουμε τον Έλληνα πολίτη σε ένα μονοπάτι συνειδητοποίησης της σωστής και βιώσιμης κατανάλωσης».


  • Θεωρείτε ότι ο Έλληνας πολίτης είναι ευαισθητοποιημένος σε θέματα καταναλωτισμού και σε τι βαθμό;

     Σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης, υστερούμε στη συνειδητοποίηση και στη καταναλωτική ευαισθητοποίηση. Αυτό συμβαίνει για κάποιους λόγους. Αν λόγου χάρη  σκεφτούμε την εκπαίδευση, στα σχολεία θα δούμε την εμφανή έλλειψη σε μαθήματα με τέτοιο περιεχόμενο. Εξού και οι πολλές προσπάθειες που κάνουμε στα σχολεία για την ενημέρωση των μαθητών. Σε αυτό έχει ευθύνη η Πολιτεία και προτείνουμε την ένταξη στο πρόγραμμα σπουδών των σχολείων ενός σχετικού μαθήματος μιας και η κατανάλωση είτε τροφίμων είτε άλλων προϊόντων αφορά σε μεγάλο βαθμό την υγεία και το μέλλον των παιδιών. Από την άλλη έχουμε ευθύνη και οι Καταναλωτικές Οργανώσεις. Σε όλη την Ελλάδα αριθμούμε περίπου 40 από αυτές, οι οποίες είναι κατακερματισμένες και κατά βάση δρουν σε τοπικό επίπεδο. Προφανώς δεν μπορεί να υπάρξει συνολικό αποτέλεσμα χωρίς συνεννόηση από όλες τις μεριές πράγμα πολύ δύσκολο. Βέβαια υπάρχει και το πρόβλημα της ελλιπής υποδομής και χρηματοδότησης που δυσκολεύει ακόμα πιο πολύ το έργο μας.


  • Το Ελληνικό σύστημα και η γραφειοκρατία που το συνοδεύει, σας έχει δυσκολέψει στις δράσεις σας ή παρά ταύτα βγάζετε θετικά αποτελέσματα;

     Υπάρχουν αρκετές δυσκολίες που προέρχονται από το ελληνικό σύστημα και μάλιστα σε πολλά επίπεδα αλλά προσπαθούμε πάντα να τις ξεπερνούμε. Είμαστε μάλιστα πολύ ευχαριστημένοι που τον τελευταίο χρόνο οι καταναλωτικές οργανώσεις εντάχτηκαν σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ και διατέθηκε χρηματοδότηση για κάποιες δράσεις.


  • Ποια βασικά προβλήματα αντιμετωπίζει ο καταναλωτής σ’ αυτή την οικονομικά δύσκολη εποχή;

     Το πολύ βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο καταναλωτής σήμερα είναι η ακρίβεια. Έχουν αυξηθεί πολύ οι τιμές στο οικογενειακό καλάθι. Αξίζει να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαμε, το οικογενειακό καλάθι ενός μεσαίου ελληνικού νοικοκυριού ανέβηκε στα 2.305,79 ευρώ τον Ιούλιο-2012 σε σχέση με τον Ιούλιο-2011, που κόστιζε 2.275,33 ευρώ, δηλαδή έχουμε μία αύξηση 30,46 ευρώ, ποσοστό 1,3%. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι δεν νοείται  να μειώνονται οι μισθοί και να ανεβαίνουν οι τιμές βασικών αγαθών. Δημιουργείται έτσι ένας φαύλος κύκλος με μειωμένη αγοραστική δύναμη, ύφεση, κλείσιμο επιχειρήσεων και ανεργία.


  • Θεωρητικά μιλώντας, τι λύση μπορεί να υπάρξει για το πρόβλημα αυτό και τι μηχανισμοί πρέπει να αφυπνιστούν για να γίνει κάτι θετικό;

     Είναι πολλές οι ρίζες αυτού του προβλήματος για να μπορέσουν να εξοντωθούν όλες και είναι όλα θέματα νομικά και της Πολιτείας. Εξαρχής, να πούμε ότι δεν λειτουργεί μια υγιής αγορά. Δεν υπάρχει ανταγωνισμός, αφού συνεννοούνται οι επιχειρήσεις και βάζουν τις ίδιες τιμές, έστω με μικρές διαφορές για να μην είναι εμφανές. Έτσι λειτουργούν και τα «καρτέλ» με τα σουπερμάρκετ. Αλλά και στην χονδρική πώληση και οι πολυεθνικές λειτουργούν με υψηλότερες τιμές για κάποιο προϊόν στην Ελλάδα και φθηνότερα για το ίδιο προϊόν σε άλλη χώρα. Δεν λειτουργούν σε καλό βαθμό οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους και αυξάνεται συνεχώς ο Φ.Π.Α. Όλα τα παραπάνω καταλήγουν να είναι εξοντωτικά για το πορτοφόλι του μέσου Έλληνα και πρέπει να δοθούν νομικά και πρακτικά μέτρα για την αντιμετώπισή τους.


  • Δουλεύετε κάποιο project αυτό τον καιρό;

     Ναι. Είναι στα σκαριά και θα κοινοποιηθεί σε λίγο καιρό μια νέα δράση, για την ακρίβεια δύο: Σκέψου βιώσιμα και μάθε τι τρως!


  • Τι θα περιλαμβάνουν οι δράσεις αυτές;

     Και οι δύο δράσεις θα περιλαμβάνουν, ενημέρωση του καταναλωτή με ημερίδες, φυλλάδια και εκδηλώσεις, όπως επίσης και ιστοσελίδες που θα συγκεντρωθούν τα απαραίτητα στοιχεία για κάθε θέμα. Είναι αναγκαίο να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε βιώσιμα, καθώς έχουμε υπερκατανάλωση των πόρων και δεν θα επαρκούν σε λίγο καιρό.

     Θα δώσουμε συμβουλές παραδείγματα και χρηστικές λύσεις για επαναχρησιμοποίηση προϊόντων για την ανακύκλωση, για την εξοικονόμηση νερού. Είναι απαραίτητο να ξέρουμε τι τρώμε, καθώς οι βιομηχανίες παραπλανούν με τις ετικέτες των συστατικών και οι διαφημίσεις παραπλανούν με ελλιπείς πληροφορίες και εντυπωσιασμό. Για όλα αυτά θα ενημερώσουμε τον κόσμο με περισσότερους από έναν τρόπους.


  • Κύριε Λύγκα, σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι καλή συνέχεια στο έργο σας.

     Ευχαριστούμε πολύ. Σε όλους τους καταναλωτές θέλω να πω ότι πρέπει να προσπαθούν να Ενημερώνονται, να Διεκδικούν, να Αντιστέκονται και να Καταγγέλλουν!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΜΕΑΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

 • ανάγκες συμπληρωματικότητας στο σύστημα υγείας • Οικονομία της κοινωνικής Φροντίδας (μέριμνας) • Υπηρεσίες πρόληψης και μετανοσοκομ...